به گزارش راهبرد معاصر، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در سفر به قم با برخی از مراجع و علما دیدار و گفتوگو کرد.
آیتالله علوی گرگانی: وزارت آموزش و پرورش با ترویج برنامههای دینی دانشآموزان را در مسیر اسلام تربیت کند
آیتالله علوی گرگانی مرجع تقلید شیعیان در دیدار با وزیر آموزش و پرورش که در دفتر معظمله برگزار شد اظهار داشت: فعالیت آموزش و پرورش از اهمیت زیادی برخوردار است و نخستین مرکز تربیت فرزندان توسط این نهاد علمی انجام میشود و باید تلاش کنیم فرزندانمان در مسیر اسلام قرار بگیرند.
معظمله با بیان اینکه رسانههای استکبار برنامهریزی زیادی برای مقابله با دین اسلام و جمهوری اسلامی انجام میدهند افزود: در برابر این هجمههای شدید باید تلاش زیادی انجام دهیم تا فرزندان از ابتدای ورود به مدرسه و فراگیری علوم در مسیر اسلام قرار بگیرند.
مرجع تقلید شیعیان یادآور شد: در زمان رژیم شاه فرزندان را با سرگرمیهای غیراسلامی مشغول میساختند و برنامههای غیرمناسب و در تضاد با اسلام برگزار میشد، از وزارت آموزش و پرورش درخواست دارم که با ترویج برنامههای دینی و فرهنگی دانشآموزان را مؤمن و باتقوا تربیت کند.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه با تأکید بر لزوم تحقق سند تحول آموزش و پرورش که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند گفت: سند 2030 از اهداف شوم دشمن است و تلاش کرد با این سند دین فرزندان را از بین ببرد و برنامهریزی زیادی برای مقابله با فرهنگ ایران اسلامی انجام داد.
وی در خصوص اهمیت تربیت دانشآموزان تصریح کرد: دانشآموزان فرزندان خود شما هستند و باید این عزیزان را همچون فرزندان خود بدانید و در مسیر اسلام تربیت کنید و برای این موضوع برنامهریزی مناسبی انجام دهید.
آیتالله علوی گرگانی با اشاره به آیهای از قرآن کریم خاطرنشان کرد: خداوند به اهل تقوا کمک میکند و بهترین احسان شما به بچهها این است که دین آنها را تقویت کنید.
آیتالله نوری همدانی: محتوای کتابهای درسی بر اساس فطرت پاک و معارف توحیدی تدوین شود
آیتالله نوری همدانی مرجع تقلید شیعیان نیز در دیدار با یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش که در دفتر معظمله برگزار شد با بیان اهمیت آموزش و پرورش در اسلام اظهار داشت: بعثت انبیاء در راستای آموزش و رشد استعدادها و تزکیه و تعالی افراد جامعه بوده است.
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به جایگاه و اهمیت تربیت در اسلام بیان کرد: اهلبیت عصمت و طهارت(ع) نسبت به تعلیم و تعلم نسل جوانان و نوجوانان تأکید فراوان کردهاند.
وی در ادامه با توجه به جریان تمدنساز اسلام افزود: دین مبین اسلام با تأکید بر علمآموزی و کسب دانش توانست در رشد علوم و پیشرفت مسلمانان تأثیر بسزایی بگذارد اما متأسفانه غرب این علوم را از مسلمانان گرفت و دوباره بهصورت سکولار به آنان معرفی کرد، ازاینرو مطالب و محتوای کتابهای درسی باید بر اساس فطرت پاک و معارف توحیدی تدوین شود.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه با تأکید بر حفظ ارزشها و اهمیت نشر معارف اسلامی و انقلابی اضافه کرد: باید در تعلیم و تربیت نسل جدید بهعنوان آیندهسازان و وارثان انقلاب تمام امکانات بهکار گرفته شود ازاینرو جوانان و نوجوانان امروز بهعنوان امانتی در اختیار شما هستند.
وی عنوان کرد: یکی از ضرورتهای مهم در روزگار کنونی آگاهی به زمان است، باید برای نسل امروز فتنهها و توطئههای استکبار جهانی بیان شود تا در سایه دانش به خودکفایی و بینیازی دست پیدا کنیم.
آیتالله نوری همدانی خاطرنشان کرد: باید با بیان حقایق تاریخی برای جوانان و نوجوانان آنها را نسبت به اوضاع زمان آگاه و بصیر تربیت کرد تا از استعمار و سلطه دشمنان بر میهن اسلامی جلوگیری شود.
آیتالله جوادی آملی: آموزش و پرورش با هماهنگی دولت نیروی کار کشور را تربیت کند
آیتالله جوادی آملی در دیدار یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: دانشآموزان مانند یک ظرف خالی هستند که هرچه در آن ریخته شود به همان قالب شکل میگیرد.
معظمله ادامه داد: باید محتوایی که داخل ظرف ریخته میشود متناسب با ظرفیت و توانایی دانشآموزان و با بهرهگیری از مباحث دینی باشد.
آیتالله جوادی آملی دانشآموزان را بهعنوان معادن غنی طلای کشور دانست و گفت: آموزش و پرورش باید چگونگی استخراج این معادن را به دانشآموزان بیاموزد.
وی حرفهآموزی را از ضرورتهای نظام آموزشی کشور دانست و افزود: باید دروس آموزش و پرورش طوری باشد که پس از فارغالتحصیلی دانشآموزان بتوانند خود را اداره کنند و در کار و شغلی متناسب با آموختههای خود بهکار گرفته شوند.
معظمله تأکید کرد: خروجی آموزش و پرورش باید کارآمد باشد و با هماهنگی دولت نیروی کار کشور را تربیت کند، نباید شهری و استانی کمبود نیرو در تخصصهای مختلف داشته باشد.
آیتالله جوادی آملی در ادامه بداخلاقی و خشونت را زیبنده نظام آموزش و پرورش کشور ندانست و خاطرنشان کرد: باید در تعامل بین دانشآموزان و معلمان، ادب و احترام نهادینه شود تا نسل آینده کشور نیز از این صفتهای اسلامی برخوردار شوند.
تولیت حرم حضرت معصومه(س): دانشآموزان امانت مردم و نظام در مدارس هستند
آیتالله سید محمد سعیدی نیز در دیدار یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد با اشاره به اهمیت زیارت و زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها اظهار داشت: این حرم و همه حرمهای اهلبیت(ع) گنجی است که خداوند برای شیعیان قرار داده است و اگر هر خدمتی به اهلبیت(ع) صورت بگیرد این خاندان مدیون کسی نمیماند.
وی با ابراز اینکه "هم مردم و هم مسئولان باید از اهلبیت(ع) مدد بگیرند تا این بزرگواران راه را به ما نشان دهند"، افزود: شفاعت اهلبیت(ع) شامل حال افرادی که هیچ حرکت و عمل صالحی انجام نداده باشند نمیشود بنابراین ما باید نسبت به انجام عمل صالح و مدد گرفتن از اولیای خدا اقدام کنیم و اگر کمبودی در اعمالمان بود میتوانیم به شفاعت اهلبیت(ع) امیدوار باشیم.
نماینده ولی فقیه در استان قم در رابطه با اهمیت انتخاب مدیران صالح و شایسته برای انجام امور مهم کشور بیان کرد: علاوه بر مدیران اصلی کشور که باید از افراد صالح و کاردان باشند، افراد زیرمجموعه آنها هم باید افراد همراه و دلسوز باشند زیرا اگر زیرمجموعهها از افراد ناصالح باشند کارها را مختل میکنند.
تولیت حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: در پستهای اصلی و تأثیرگذار باید افرادی قرار بگیرند که دلسوز، دارای قدرت اجرایی و دارای همت و اراده بر اجرای تصمیمات مفید باشند و اگر این امر رعایت شود نیتهای خیر مسئولان ردهبالا در تمام زیرمجموعه هم ساری و جاری خواهد شد.
سعیدی با اشاره به روایت «الناس علی دین ملوکهم» گفت: بسیاری از مدیران زیرمجموعهها افرادی هستند که تابع فرامین مسئولان ردهبالا هستند و خواسته مدیران ارشد را اجرا میکنند ولی برخی افراد هم هستند که قلبهای مریض دارند که باید مراقب بود از این افراد در پستهای کلیدی استفاده نشود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه فرزندان مردم امانتهای مردم و نظام هستند و باید سیستم آموزش و پرورش بهخوبی از این امانتها مراقبت کند و آنها را بهدرستی تعلیم و تربیت دهد، خاطرنشان کرد: اگر از مناجات با خدا و مدد گرفتن از خدا و اهلبیت(ع) غافل نشوید و در اجرا هم با عزت و اقتدار عمل کنید یقین بدانید دست یاری خدا با شما است و خداوند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک میکند.
وزیر آموزشوپرورش: تربیتمعلم ویژه مناطق محروم مورد تأکید است
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در این دیدارها گفت: باید اعتراف کنیم در این چهلساله انقلاب اسلامی در خصوص آموزش دینی و ارتقای آگاهیهای اعتقادی دانشآموزان کمکاری شده است.
وی بر همکاری با حوزههای علمیه و مراکز حوزوی برای تقویت مباحث دینی، اعتقادی و اخلاقی دانشآموزان تأکید و بیان کرد: لازم است نهادی دینی و حوزوی برای رشد معنوی دانشآموزان کمک کند و آموزشوپرورش آمادگی دارد با روشهای جذاب و جدید و کارآمد این امکان را برای رشد معنوی دانشآموزان فراهم کند.
نوری درباره تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان و فارغالتحصیلان دانشگاهها، گفت: برای تقویت مناطق محروم بر اساس شاخصههای پیشرفت و برخورداری، تربیت نیروی مورد نیاز و تقویت امکانات در دستور کار این وزارتخانه است.
وی تصریح کرد: ما در دیدارهای امروز با مراجع و علما بهدنبال فعال کردن همکاریهای بین حوزه و آموزشوپرورش هستیم تا زمینه حضور طلاب جوان مستعد و آموزشدیده را در مدارس فراهم کنیم و فصل جدیدی را در تقویت باورهای اعتقادی دینی و اسلامی دانشآموزان آغاز کنیم.
وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر لزوم توجه به مناطق محروم خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد با توسعه عدالت آموزشی در مناطق کمبرخوردار و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز و تجهیز مدارس مناطق محروم آموزش در این مناطق را ارتقا دهیم./تسنیم